Ryzyko niedoborów pokarmowych na diecie bezglutenowej

ENGLISH VERSION

W związku z Międzynarodowym Dniem Celiakii na przestrzeni najbliższych dni będę publikować zagadnienia, które poruszyłyśmy w rozmowie
z dietetykiem medycznym – Hanną Chabaj-Kędroń.

Hanna Chabaj-Kędroń (dietetyk medyczny):

Chorym na celiakię grożą niedobory pokarmowe z dwóch powodów:
– pierwszy, wynika z zespołu złego wchłaniania, czyli w efekcie zaniku kosmków jelitowych
– drugi, wynika ze źle zbilansowanej diety bezglutenowej, co zresztą może dotknąć także osób na diecie bezglutenowej z powodu innego niż celiakia.

Znaczna część produktów bezglutenowych bazuje na mąkach ryżowej
i kukurydzianej. Te mąki w porównaniu do mąk konwencjonalnych, czyli ze zbóż zawierających gluten, mogą mieć niższą zawartość witamin z grupy B, niektórych mikroelementów (na przykład cynku) oraz błonnika. Ponadto, jeśli chcemy się zdrowo odżywiać, to należy pamiętać, że często są to mąki oczyszczone, a więc mają również wyższy indeks glikemiczny i znacznie podnoszą poziom glukozy we krwi. Dieta oparta jedynie na tych dwóch mąkach nie jest właściwie zbilansowana i takie żywienie m.in. prowadzi do niedoborów składników wymienionych powyżej.

Ważne jest urozmaicenie diety różnymi zbożami i mąkami z tych zbóż.
W pierwszej kolejności należy wymienić grykę. Wiem, że nie wszyscy ją lubią i nieraz moi pacjenci reagują niechęcią, gdy o niej wspominam, lecz należy wziąć pod uwagę to, że gryka jest bezkonkurencyjna jeśli chodzi o mikroelementy (zawiera m.in. miedź, magnez i cynk), błonnik (który odżywia florę jelitową) oraz witaminy z grupy B. Ponadto, do produktów, które warto włączyć do menu osób unikających glutenu należą:
– komosa ryżowa (quinoa) ze względu na łatwo przyswajalny wapń, przeciwutleniacze oraz aminokwasy egzogenne
– amarantus również ze względu na aminokwasy egzogenne
– teff ze względu na zawartość błonnika i wapnia
– kasza jaglana (proso), która jest lekkostrawna, nie uczula i zawiera
witaminy z grupy B
– nasiona suche strączkowe, takie jak biała fasola, soczewica i ciecierzyca, gdyż zawierają błonnik, aminokwasy, wapń i mikroelementy.

Część druga będzie o niedoborach na diecie bez laktozy.

Sprawdź też https://www.dietroom.pl

You may also like...