Ryzyko niedoborów pokarmowych na diecie bezlaktozowej

Hanna Chabaj-Kędroń (dietetyk):

Komosa ryżowa, teff, biała fasola, soczewica, czy ciecierzyca są źródłem wapnia w diecie, co warto podkreślić, gdyż wiele osób z rozpoznaną celiakią jednocześnie nie może spożywać laktozy. W takim przypadku pierwszym krokiem może być włączenie wody wysokozmineralizowanej. Należy wybrać wodę, która nie będzie miała zbyt dużej ilości sodu, np. wapniowo-magnezową.

Inne produkty, które uzupełnią nam wapń w diecie:
– tofu, sięgając po produkty na bazie soi należy wybierać wyroby z upraw ekologicznych
– ryby, które zjadamy razem z ośćmi, np. sardynki
– mak, z którego można samemu zrobić mleko makowe
– suszone figi i morele, które zawierają też błonnik
a także jarmuż, natka pietruszki, orzechy laskowe i pistacje.

W niektórych przypadkach wyłączenie z diety produktów mlecznych może skutkować spadkiem poziomu białka, którego innym źródłem są mięso, jaja, strączki i do pewnego stopnia także kasze.

Często wtórne nietolerancje występujące u osób chorych na celiakię pojawiają się w wyniku zniszczenia błony śluzowej jelita, w tym właśnie nietolerancja laktozy. Oznacza to, że regeneracja kosmków, dzięki prawidłowej diecie, może doprowadzić do powtórnej tolerancji laktozy. Nie u wszystkich osób nietolerancja laktozy jest więc permanentna. Pierwsze próby włączania laktozy można rozpocząć już po trzech miesiącach leczenia. W takim wypadku dobrze zacząć od produktów lepiej przyswajalnych, czyli fermentowanych produktów mlecznych, takich jak jogurty. Jogurty są łatwiej przyswajalne niż mleko, gdyż w procesie fermentacji laktoza zostaje częściowo rozłożona, a dodatkowo bakterie probiotyczne znajdujące się w jogurcie zwierają laktazę, czyli enzym biorący udział w procesie trawienia laktozy.

Sprawdź też https://www.dietroom.pl

You may also like...